HEI

Masku Taponketo nurmi

Maskun nuoret kaatoivat Jyrkkälän konkarit

Aki Simola

Maskun Palloseura sai syyskierroksen avaukseen Taponkedolle vastaansa sarjan häntäpäähän juuttuneen Jyrkkälän Tykit. Sarjataulukko ei paljon painanut, kun Jyrkkälän ikämiesten Suomen mestareita vilisevä yhdistelmä taisteli perjantaina tosissaan. Maskun omat junnut tekivät päätösjaksolla pari maalia pitäen joukkueensa mukana Kolmosen kärkikahinoissa maalein 2-1 (0-0).

Kevään sarja-avauksessa Palloseura sai taistella samaisen vastuksen kanssa tosissaan raapiessaan kauden ainoan voittonsa Turun urheilupuiston yläkentältä. Takavuosina Maskun lentokentällä JyTy on yleensä taipunut helpommalla. Tällä kertaa vieraat olivat päättäneet myydä nahkansa kalliilla, jos ollenkaan.

Maskulaisille tuttu oman kylän isäntä, Petri Lehtonen adjutanttinaan Erkki Vanhanen johti joukkojaan kipparin elkein, vaikkei nauhaa hihassa ollutkaan. Keskikentälällä Eduardo Rodriquez oli kivikova vastus Palloseuran pojille.

Avausjakso painettiin taukoon saakka maaleitta. JyTyn tiiviin puolustusmuurin murtamiseen maskulaiset eivät juuri keinoja löytäneet. Jakson loppuminuuteilla toki Verneri Parko, Kari-Pekka-Koivunen ja vielä ennen matsia Kolmosen kesäkuun pelaajana palkittu Miikka Niinivirtakin pääsivät peräjälkeen yrittämään maalintekoa.

Päätösjaksolla joku odotti Tykkien väsyvän. Toisin kuitenkin kävi. Vieraiden onnistunut taistelu ruokki joukkueen uhrautuvaa yritystä pistesaalistuksessa.

Palloseuran valmennus otti vaihdot käyttöön jo tunnin kohdalla. Tulostakin syntyi, kun vasemmaksi pakiksi Lauri Lehdon tilalle tullut Santeri Taskinen täräytti vasurilla pallon kolmestakympistä tolpan kautta Sami Peltoniemen taakse JyTyn häkkiin.

Maalin saatuaan Palloseuran peli lässähti täysin. Seurauskin oli kovin tavanomainen. Tykit tasoittivat 82. minuutilla Rodriquezin tarkasta vaparista. Rankkarialueella Petri Lehtonen voitti pallon helpohkosti Joel Nuoralle tyrkättäväksi Henri Forsströmin selän taakse.

Tasatilanteessa isäntien valmennuksen vaihtomiehet onnistuivat jälleen, kellon käydessä jo lisäajan puolella. Kentälle tullut Henri Hujala jatkoi Matias Louannon lähettämän pitkän pallon Matias Pakariselle, joka liukui näyttävästi pelin loppunumerot taululle.

Harvoin vaihdot onnistuvat jalkapallossa tällä tavalla. Päävalmentaja Petteri Pitkänen antoi aiheesta tunnustusta joukkueensa nuoriso-osastolle. – Seuran omat junnut saavuttavat hiljalleen tason, jolla pystyvät myös miesten peleissä nousemaan ratkaisijan rooliin, valmentaja kiitteli.

Ensi perjantaina maskulaiset joutuvat todelliseen sudenpesään Raumalle. Mustan pitsin yöhön valmistautuvan kaupungin iltahuumassa isännöi liigatason paluumuuttajalla vahvistettu Pallo-Iirot. Ammattilaiskiertueeltaan kasvattajaseuraansa palannut Jussi Aalto näytti osaamistaan heti avauspelissään iskemällä hattutempun Turun Pallokerhon verkkoon. – Meillä on liuta miehiä häissä, mutta luulisi suuren yleisömäärän sytyttävän myös meidät totiseen taisteluun ennakkosuosikkia vastaan, kauden avausmaaliaan odotteleva Maskun kapteeni Kari-Pekka Koivunen ennakoi.

Tilastot

JyTy