HEI
T04-06, T15 Ykkönen

EuPa YJ - MaPS MaPS   1 - 1

Euran Wembley

T04-06 Eurasta kotiin pisteen kera!

Reissattiin eilen upealle Euran Wembleylle pelaamaan! Meillä on Maskussa komeat puitteet, mutta kyllä on Eurassakin nähty vaivaa ja saavat nurmestaan ylpeitä olla!

Valmennus oli jo ennalta käsin innoissaan tästä pelistä kahdestakin syystä. Ensinnäkin tiedettiin, että matsista tulee tasainen ja toiseksi Nessi Markkula (C) oli eilen pelaamassa TPS:n kanssa yhteistyön puitteissa Etelä-Lännen matsissa. Positiivisen asian tästä teki se, että tiedettiin heti, että pelissä tulee olemaan pelureita, jotka nousevat esille vielä entistä selkeämmin!

Puolustuksesta piti huolta topparipari Johanna Eura ja Olivia Oikarinen ja laitapakkeina kurinalaista duunia painoivat Ramona Jylhä, Melissa Pajunen ja Siiri Loukonen. Vastustaja pääsi vetämään maalia kohtia vain muutamia kertoja pelin aikana, joten paljon tehtiin oikein! Lisäksi topparit lähtivät rohkeasti nousuihin ja muutamat tilanteet loivat joukkueelle upeita mahdollisuuksia maalintekoon! Ei ehkä kokonaisuudessaan joka kerta vielä ihan hallittuja juttuja, mutta äärimmäisen rohkeaa!

Molemmat maalit tulivat ekalla puoliajalla (meillä maalintekijänä Helmiina Malka), jolloin pääosin kumminkin meillä tuntui olevan peli hyvin hallussa. Ykköspallot hoidettiin niin kuin oli sovittu, prässiin kaivattiin hiukan lisää juoksuvoimaa, mutta muuten olimme yhtä mieltä, että hätää ei ole. Viimeistelyt kohdilleen, niin peli on meidän.

Mutta....Toisen puoliajan ekat 10-15 minuuttia..Jestas, mitä säätöä! Pallo jumitti jaloissa, syötöillä osoitteet hukassa ja liike minimaalista..Hiukan ehti jo valmentajakin turhaantumaan, mutta sitten alkoi pikkuhiljaa kentältä kuulumaan niin kapteenien kuin pelaajienkin suusta kunnon puhetta, vaatimista ja tsemppaamista – juuri sitä, mitä tarvitaan, kun peli on kaatumassa oman joukkueen pääkopan hallintaan.

Samaan kohtaan kun vesisade vain yltyi, niin Masku alkoi tosissaan tahkoa jo väkisinkin sitä voittomaalia. Valmentaja ravasi itselleen ojaa kentän laitaan, kun likat lähtivät yksitellen haastamaan montaa vastustajaa ja ohi mentiin välillä komeastikin! Pallo ei pelin viimeisen sekunnin vaparistakaan maaliin päätynyt, mutta kotiin lähdettiin hyvällä mielellä ja ennen kaikkea tärkeillä opeilla! Kolme pistettä jäi saamatta tällä kertaa, mutta tärkein oppi tästä oli, että oman pelin kasaamisen täytyy tapahtua nopeammin ja paremmalla maltilla. Tätä ei pelaajille tarvinnut enää kopissa hokea, vaan jokainen sen tiedosti ja seuraavalla kerralla ollaan tässäkin asiassa taas hiukan parempia!

Laura Markulalla (C), joka tällä hetkellä pelaa yli-ikäisyysesteen vuoksi Naisten Edustuksen mukana – oli tärkeä tehtävä auttaa valmennusta pelirapsan ”nostojen” kanssa. Hän mainitsi erikseen kovin duunia tehneen Jenny Suonpään, joka rakenteli peliä hyvin keskikentällä ekan puoliajan ja hoiti tonttinsa myös seuraavalla puolikkaalla maalissa! Laura kehui lisäksi myös puolustuspelin olleen hienoa ja nuorten vahvistusten Suvin, Annin ja Veeran juoksuvoima ja rohkeus oli jälleen kerran silmiinpistävää!

Valmennus allekirjoitti kaikki nuo, mutta halusi lisätä vielä muutaman jutun.

Taas kerran sydäntä lämmitti, miten paljon nuori voi ylittää itseään yhden pelin aikana. Joskus valmentajaakin alkaa epäilyttää omat puskemiset ja kommentit, kun näkee, että pelaaja on jo valmiiksi itseään kohtaan kriittinen ja epäonnisetkin tilanteetkin tuntuvat seuraavan kerta toisensa jälkeen. Kyseisessäkin (kuten monissa muissakin) pelaajassa kumminkin on niin paljon potentiaalia, että tuntuisi todella ikävältä, jos se osaaminen ei tulisi näkyville – ennen kaikkea pelaajalle itselleen, koska itsevarmuudestahan tämäkin laji usein riippuu. Vaihtopenkille tuli tokan puoliajan suht alkuun pelaaja, joka piiskasi itseään niin ekasta puoliajasta kuin toisenkin alun takia ja pettymys oli todella kova. Kyseinen tyttö oli kyllä onnistunut monesti kentällä, mutta kaikkihan sen tietää, että ne eivät paljoa itseä siinä kohtaa auta. Kuitenkin pelin loppupuolella valmentajan selän takaa kuului yhtäkkiä: ”mä haluan mennä tonne tekee maalin”. Oli valmentajalla ylpeyden kyynelissä taas hiukan pidättelemistä....<3

Eli valmennuksen nostot pelistä..

• Aino Eloluoto <3 – pelin kovin luonne!
  • Ramona Jylhä – Erittäin varmaa puolustusduunia ja loistava tuki muille pelaajille!
  • Muutaman pelaajan selkeä henkinen kasvu palautteen vastaanotossa ja sen hyödyntämisessä!

Kiitos taas avusta T07-08 pelaajat. Kuulutte jo täysin remmiin!

Reenit jatkuu, seuraava peli kotona TPS vastaan 25.7. !

Tilastot
EuPa YJ