Päivitetty tiedote koskien koronavirusepidemian aiheuttamaa poikkeustilaa
Julkaistu: 23.04.2020 00.00

Päivitetty tiedote koskien koronavirusepidemian aiheuttamaa poikkeustilaa

Suomen Palloliitto noudattaa viranomaisten ohjeistuksia ja suosituksia koronaviruksen leviämisen taltuttamiseksi, ja tästä syystä Palloliiton hallitus on päättänyt jatkaa jalkapallotoiminnan keskeytystä ainakin 13.5. saakka valtioneuvoston linjauksen mukaisesti. Maskun Palloseura ry noudattaa viranomaisten ja Palloliiton ohjeistuksia ja suosituksia, joten seuran harjoitus- ja pelitoiminta on keskeytetty ainakin 13.5.2020 asti. Seuran pelaajia ja valmentajia on ohjeistettu omatoimiseen harjoitteluun jota pyritään kehittämään edelleen.

Seuran johtokunta on 21.4.2020 päättänyt, että toukokuun seuramaksut laskutetaan edelleen normaalisti. Seuran työntekijät jatkavat toistaiseksi normaalisti töitä ja mm. tulevan kauden valmistelua. Tulevien kuukausien osalta tehdään päätöksiä myöhemmin, kun voidaan huomioida jälleen ajantasainen viranomaisten ohjeistus. Johtokunta kokoontuu seuraavan kerran 19.5. jolloin tilannetta arvioidaan jälleen uudelleen.

Seuralle on tullut muutamia yhteydenottoja koskien seuran toimintaa ja toimintamaksuja. Seuraavissa kappaleissa pyrimme avaamaan päätöksiä ja tilannetta.

Kuten jo aiemmin on todettu, vallitseva tilanne on syntynyt ilman yhdenkään urheiluseuran minkäänlaista tuottamusta. Tilanne on myös seurojen talouden ja toiminnan jatkuvuuden kannalta erittäin haastava. Lähtökohtaisesti kysymys toimintamaksuista on kaikkien seuran pelaajien kannalta erittäin oleellinen ja varmaa on se, että ne seurat, joiden pelaajat ja pelaajien huoltajat osoittavat tässä tilanteessa eniten solidaarisuutta seuraa kohtaan tulevat onnistumaan toiminnassaan parhaiten sen jälkeen, kun poikkeustilanne on ohi.

Seuran budjetti tehdään aina syksyllä pyrkimyksenä, että tulot ja menot ovat tasapainossa. Seuralla on kauden aikana määrätyt kulut (palkat, valmentajakorvaukset, varusteet, taloushallinto, IT-järjestelmät, hallimaksut, koulutuskulut jne.) ja vaikka olemme tässä haastavassa tilanteessa pyrkineet vähentämään kuluja, niin on selvää, että kuluja ei kokonaan saa ajettua alas. Tässäkin tapauksessa seuran pitää kulut pystyä maksamaan ja samalla vahva tavoitteemme on, että toiminta saadaan pyörimään normaaliksi heti kun se on mahdollista. Näistä syistä toimintamaksuja on laskutettu ja tullaan edelleen laskuttamaan.

Eri seurat keräävät toimintamaksuja eri tavalla; osa seuroista alkukaudesta esim. yhdessä tai kahdessa osassa ja osa kuukausimaksuina. MaPS:ssa harrastamisesta kausitasolla syntyvät kustannukset on jaettu kuukausittain, 3kk, 6kk tai kerralla laskutettaviin tasaeriin (maksajan valinnan mukaan) riippumatta siitä, milloin kulu kauden aikana tosiasiallisesti syntyy ja tulee seuran vastattavaksi. Olemme pääosin siirtyneet tähän toimintamalliin syystä, että maksettava summa jakaantuu useampaan maksuerään ja on täten kerralla pienempi. Mielestämme tämä on vanhemmillekin parempi kuin yksi tai kaksi isompaa maksuerää.

Seuran jäsenehdoissa on määritelty ehdot seuraan liittymiselle ja seurasta eroamiselle. Seuraan liittyminen ja eroaminen on vapaaehtoista ja jokainen voi halutessaan jäsenehtojen mukaisesti erota seuran toiminnasta (https://www.maskunpalloseura.fi/uutiset/100633/seu...). On kuitenkin selvää, että mitä useampi nyt eroaa seurasta, sitä enemmän seuran pitää löytää uusia tulonlähteitä tai nostaa tulevia maksuja. Kaikella toiminnalla ja laskutettavilla maksuilla pyrimme vain ja ainoastaan siihen, että seura on olemassa ja toimintakykyinen, kun joukkueharjoittelu taas alkaa.

Mikäli tilanne on perheille todella haastava, voidaan pelaajan seuramaksujen tueksi myöntää avustusta. Maskun Palloseurassa on käytössä Vähävaraisen Pelaajan -tukijärjestelmä, joka toimii seuraavasti: vapaamuotoinen anomus perusteluineen lähetetään sähköpostitse seuran toiminnanjohtajalle osoitteeseen toiminnanjohtaja(a)maskunpalloseura.fi. Anomukset käsitellään luottamuksellisesti ja anonyymisti (pelaajan nimi, ikäluokka ja sukupuoli jäävät vain toiminnanjohtajan tietoon) seuran johtokunnassa.

Maskun Palloseura ry
Johtokunta